جدی ترین مواردی که قبل از داشتن یک سایت باید به آن توجه کنید

مواردی که قبل از طراحی سایتتون باید بهش دقت کنید

 

خیلی خب من دوست دارم برم توی بازار آنلاین باید چه کار کنم؟ آهان فهمیدم باید مثل دیجی کالا یه سایت بسازم! شاید هم باید مثل اسنپ یه اپلیکیشن بدم برام طراحی کنن؟

نه یه فکر خیلی خیلی بهتر دارم! کاری نداره که می‌رم یه آموزش وردپرس می‌گیرم نگاه میکنم یه سایت راه اندازی میکنم محصولاتم رو میذارم اونجا و بعد… .

این جملاتی که بالا خوندید طرز فکر خیلی‌ها راجع به سایت و بازار آنلاین هست که تقریبا میشه گفت نه دسته و نه غلط. شاید شما هم دلتون بخواد سایت یا اپلیکیشن داشته باشید که توی بازار آنلاین فعالیت کنید. این خیلی خوبه ولی قبل از شروع این کار باید چند تا واقعیت رو بهتون بگم!

 

سایت یا اپلیکیشن مهم ترین عضو فعالیت آنلاین نیست!

خیلی ها تصور می‌کنن اگه میخوان توی بازار آنلاین فعالیت کنن حتما باید سایت یا اپلیکیشن داشته باشن ولی سایت و اپلیکشن مهم‌ترین چیز برای شروع فعالیت آنلاین نیست.

قطعا من طراح سایت دوست دارم به شما بگم شما با داشتن یه سایت کلی مزیت به دست میارید بیاید به من پول بدین براتون سایت درست کنم ولی اینو نمیگم. من به شما میگم که مهم‌ترین عامل برای موفقیت در فضای آنلاین خود شما هستید.

این شما هستی که باعث میشید که سایت یا اپلیکیشنی که دارید پیشرفت کنه! سایت دیجی کالا نیست که انقدر موفق هست بلکه مدیرای دیجی کالا هستن که موفق شدن یه سایت موفق رو بسازن و مدیریت کنن.

 

سایت یه شبه به درآمد نمی رسه!

اگه تلاش و سخت کوشی نداشته باشید بهتون قول می‌دم که سایت شما یک ساله هم به درآمد نمی‌رسه! کار کردن با سایت کار سختی نیست. ولی باید یادمون باشه که ” انجام ندادن کار های ساده ، به اندازه انجام دادنشون ساده هست”

 

انجام ندادن کار های ساده به اندازه انجام دادنشون ساده هست.

 

باید بدونید که سایت داشتن یعنی این که یه سری کار های ساده و زیاد رو باید به صورت مداوم انجام بدین تا سایت شما به نتیجه برسه. بعد از این که به نتیجه برسید یکم کار شما از نظر کاری ساده تر میشه ولی هیچ وقت اینطوری نیست که سایت رو رها کنید به امان خدا و فکر کنید خود سایت باعث اومدن مشتری میشه.

 

خب دو مورد منفی از سایت گفتم که اگه فقط یه تخیلی از طراحی سایت توی سرتونه بپره و برید به ادامه زندگیتون برسید ولی اگه واقعا تصمیم گرفتین وارد دنیای آنلاین بشید و یه سایت حرفه‌ای داشته باشید باید باهم اصول سایت داری رو بررسی کنیم و بعد بریم سراغ قسمتای قشنگ ماجرا !

 

اصول مهم سایت داری!

باز هم هدف گذاری!

توی هر کلاس و دوره و سمنیار که میریم اولین چیزی که میگن هدف گذاریه! یعنی انقدر از هدف گذاری شنیدیم که احتمالا شمایی که الان داری این متن رو می خونی حالت بد میشه! ولی باید هدف گذاری کنیم.

منظورم این نیست که حالا یه کاغذ قلم برداریم لیست اهداف بنویسیم ( اگه این کار رو بکنیم هم شاید بد نباشه ) ولی حداقلش اینه که بدونیم برای چی داریم سایت درست میکنیم. این که حالا یه سایتی بزنیم ببینیم بعد چی میشه من بهت میگم بعد هیچی نمیشه! باید بشینیم حوصله کنیم اول فکر کنیم که میخوایم سایت چی بشه و بعد تلاش کنیم که سایت رو تبدیل کنیم به اون چیزی که میخوایم بشه.

یه نمونه از هدف گذاری سایت!

من قصد دارم برای خدمات طراحی سایت که انجام میدم یه سایت داشته باشم! توی این سایت قرار هست چند تا فعالیت انجام بشه.

این فعالیت ها شامل :

ثبت درخواست افرادی که میخوان براشون سایت طراحی کنم،

مشاورده به متقاضیان

ارائه آموزش هایی ویدیوی برای افرادی که سایتشون رو درست میکنم.

نشون دادن نمونه کارهای که قبلا انجام دادم.

و…

مخاطب ما چه کسانی هستند؟

همه! هرکسی سایت میخواد مخاطب منه! بله! همینه که هست میخوای بخواه نمیخوای نخواه! این مدلی مخاطب مشخص نمی‌کنیم !

چرا؟ چون این که همه مخاطب سایت من باشن اولا یه چیز غیر ممکن هست که هیچ وقت هیچ کس به این هدف نمیرسه و دوما عامل اساسی برای ناامید شدن شکست خودرن هست.

برای این که طیف مخاطب خودمون رو پیدا کنیم بهتر هست که تا جای ممکن طیف مخاطبمون رو کم کنیم. مثلا من میگم با توجه به دانشی که دارم در حال حاضر طیف مخاطبین من کاسب هایی هستن که توی بازار فیزیکی دارن فعالیت میکنن و قصد دارن بازار آنلاین خودشون رو راه اندازی کنن ولی وقت و دانش کافی برای این کار ندارن.

سنشون احتمالا بین ۱۸ تا ۵۰ سال هست و باید توانایی کار کردن با کامپیوتر داشته باشن یا حداقل یک نفر رو برای انجام فعالیت های کامپیوتری داشته باشه.

وقتی طیف مخاطب رو مشخص میکنیم دیگه تکلیفمون مشخصه که چه نوع کارهای برای چه سلیقه ای انجام بدیم. مثلا میدونم که بیشتر مخاطبای من قشر جوان هستن و توی ادبیات کاریم احتمالا میتونم با لحن خودمونی صحبت کنم.

از چه راه هایی میخوام مخاطب جذب کنم؟

باید مشخص کنید که مخاطب رو چطور میخواید به سایتتون دعوت ( یا اصطلاحا هدایت ) کنید. مخاطبا خودشون وارد سایت ما نمیشن. لازم هست که ما اون ها رو با روش های مختلف به سایت خودمون بیاریم.

تبلیغات

بهترین روش برای جذب مخاطب تبلیغات هست. میتونید هزینه تبلیغات رو پرداخت کنید و افراد زیادی با دیدن تبلیغات شما وارد سایتتون میشن. این کار برای کسب و کار هایی که درآمد خودشون رو دارن بسیار عالی هست ولی برای استارت آپ های نو پا معمولا بخاطر هزینه ای که داره کار سختی هست ولی نکته مهمی که وجود داره اینه که حتی اگه استارتاپ تازه کار هستید باید یه بودجه هرچقدر محدود ( مثلا ۵۰ هزارتومن یا حتی کمتر ) برای بحث بازاریابی و تبلیغات تعیین کنید و به صورت ماهانه این هزنیه رو انجام بدین و مخاطب به سایتون دعوت کنید.

تولید محتوا

این هم کلمه ای هست که این روزا خیلی شنیدیم. تولید محتوا جذاب مهترین عاملی هست که در دراز مدت ( و گاهی اوقات حتی در کوتاه مدت ) میتونه مخاطبای زیادی به سایت شما هدایت کنه. فقط باید دقت داشته باشید که محتوا باید به صورت مرتب به سایت اضافه بشه.

اینم یکی از کارهای هست که اول بنظر آسون میاد ولی کم کم متوجه میشیم که سختیا خودش رو داره که باید تمرین کنیم ماهیچه های تولید محتوامون رو قوی کنیم.

 

شبکه های اجتماعی

شاید یکی از  پر بازده ترین روش جلب و جذب مخاطب در حال حاضر میتونه استفاده از شبکه های اجتماعی باشه. شبکه های اجتماعی جایی هست که مخاطبا خیلی بیشتر از سایت ها بهش سر میزنن. همیشه همراهشون هست و بیشتر جنبه تفریحی و سرگرمی داره.

شما میتونید با داشتن یه پیج توی صفحه های اجتماعی و قرار دادن محتوا مطالب مناسب اول توجه مخاطب رو به خودتون جلب کنید و بعد ازش دعوت کنید که به سایت شما سر بزنه.

نکته مهم شبکه اجتماعی هم این هست که باید براش تولید محتوا کنید و این کار سختی ها و اصول های خودش رو داره .

 

و کلی راه تبلیغات دیگه

راه های تبلیغاتی زیادی وجود داره ولی یک راه خیلی خوب برای تازه کارا میتونه این باشه که از دوستان و آشناها بخواید شما رو به بقیه معرفی کنن. مثلا ازشون بخواهید که یکی از خدمات یا محصولای شما رو به هرصورتی که می تونن( مثلا استوری کردن در شبکه های اجتماعیشون و…) به دوستانشون معرفی کنن و لینک سایت شما رو در اختیارشون بذارن.

 

خلاصه اول

تمام کارهایی که بالا گفته شد عملاً می‌تونیم توی یه جمله خلاصه کنیم. قبل از شروع کار باید به کارمون فکر کنیم. فکر کردن یه کار سخت هست که خیلی ها ترجیح میدن اینکار رو نکنن و علت شکست خیلی از کارا این هست که ما حاضر نیستیم به صورت دقیق و شفاش چند ساعت به کاری که میخوایم انجام بدیم فکر کنیم.

 

برنامه ریزی برای انجام کار

توی این متن پر هست که کلمه های تکراری ولی امیدوارم که توضیحاتی که میدم مفید باشن ( حتی اگه تکراری بودن!)

 

پیش نیاز

برای این که یک برنامه واقعی داشته باشیم اول باید به ظرفیت های خودمون نگاه کنیم. باید نظم شخصی داشته باشیم و نظم شخصی داشتن هم با تمرین کردن بدست میاد.

اگه لازم هست مواردی رو اول یاد بگیریم باید بنویسیم که چه مواردی هستند. شاید لازم باشه برنامه تولید محتوا بنویسیم مثلا بنویسیم هفته ای یک ویدیو برای معرفی محصول یا نقد و بررسی اون میخوام ضبط کنم و کلا تمام کارهایی که قرار هست انجام بدیم رو باید بنویسیم.

 

برنامه تبلیغات

راجع به تبلیغات برای معرفی سایت صحبت کردیم ولی حالا برای این که این تبلیغات چطور در چه بازه های زمانی و توسط چه کسانی انجام بشه باید برنامه مکتوبی داشته باشیم.

 

برنامه سایت

حالا اگه قصد داریم سایت یا اپلیکیشن برای معرفی کارمون داشته باشیم وقتشه که یه برنامه براش بنویسیم. وقتی ما میخوایم یه سایت داشته باشیم در مرحله اول فکر کنیم تمام هزینه سایت هزینه تولید اون هست ولی هزینه اصلی سایت هزینه هایی که بعد از افزایش تعداد مخاطبا روی سایت اعمال میشه.

هزینه بازاریابی ، هزنیه هاست، هزینه تولید محتوا و … هزینه‌های دیگه. این هزینه باید از سود درآمد زایی سایت بدست بیاد. ولی مسئله اصلی خیلی از افراد هزینه همین الان سایت هست که به دلیل نداشتن درآمد پرداختش براشون سخته.

اگه هنوز هیچ گونه درآمدی ندارید راه اندازی سایت شاید کار عاقلانه ای نباشه. بهتر  هست که از شبکه های اجتماعی شروع کنید و فعلا فقط مخاطب جذب کنید برای بعدا که بخواید سایت راه بندازید.

بهتر هست یک شغل نیمه وقت یا حتی تمام وقت داشته باشید و خیالتون از حداقل شش ماه آینده با درآمدی که دارید راحت باشه بعد به فکر راه اندازی سایت باشید. خیلی وقتا چون ما درآمد نداریم تلاش میکنیم که سایتمون به نتیجه برسه خیلی زود ولی چون نتیجه نمیگیره ناامید میشمی و سایتمون رو رها میکنیم.

ولی اگه درآمد معمولی یا حتی کمی دارید و قصد دارید با استفاده از سایت این درآمد رو زیادتر کنید به یه دو راهی می رسید:

 

خودم سایت بسازم یا بدم برنامه نویسی مثل خالد شکوهی برام سایت درست کنه؟

خیلی قاطعانه بهتون میگم : اگه قصد دارید طراح سایت بشید یا خدمات مرتبط با طراحی سایت انجام بدین و یا حداقل سال ها با کامپیوتر کار کردین و از کار کردن با کامپیوتر هم لذت میبرین خودتون سایت درست کنید. اگه بلد نیستین هم آموزش های زیاد رایگان و غیر رایگان توی سایتای مختلف هست که میتونید از اون استفاده کنید.

ولی اگه قصدتون کسب و کار اینترنتی هست و میخواید سریع تر به نتیجه برسید کارهای خیلی مهم تری از طراحی سایت وجود داره. تولید محتوا و تبلیغات و جذب مخاطب کارای سختی هست که نیاز داره براش وقت و انرژی بذارید.

خیلی از ما چون یکم کامپیوتر بلدیم و وردپرس هم که بنظرمون چون رایگان هست نمیخوایم بابتش پول بپردازیم تصمیم میگیرم توی فرایند طراحی سایت خودمون رو سرگرم کنیم ولی با این کار داریم کسب نتیجه های بزرگ رو به عقب میندازیم.

پس گزینه بهتر اینه که سایت رو به یه آدم بلد مثل خالد شکوهی و امثال بسپاری و خودت تمرکزت رو بذاری روی موارد مهم تر .

 

ثبت درخواست طراحی سایت

 

چرا این حرف رو میزنم ؟

شاید خیلی ها بهتون بگن کار کردن با وردپرس آسونه ولی داشتن سایت فقط کار کردن با وردپرس نیست. قلق و ریزه کاری های زیادی داره که اگه بخواید یاد بگیرید باید یه زمان شش ماهه یا یک ساله رو بهش اختصاص بدین . این رو کسی به شما میگه بیشتر از پنج ساله داره طراحی سایت رو با روش های مختلف یاد میگیره و هنوز هم در حال یادگیری هست.

 

هزینه شو ندارم چکار کنم؟

شاید بعضی ها هم بگن من پول ندارم بدم کسی برام سایت درست کنه چیکار کنم؟ شما چون هزینه طراحی سایت رو نداری میتونی از معرفی خودت روی شبکه های اجتماعی شروع کنی اونجا به درآمد برسی بعدا بیای سراغ سایت. یادت باشه الان که هزینه طراحی سایت رو نداری بعدا سایت هزینه های بیشتری خواهد داشت.

اصل تمرکز شما باید روی فعالیت تون باشه. سایت ، اینستاگرام و… وسیله ای هستن که شما کار و فعالیت تون رو به کمک اونا انجام میدید.

یک گزینه دیگه

شاید شما بخواهید که سایت درست کنید و هزنیش هم ندارید تصمیم میگرید که آقا من خودم برای خودم سایت درست میکنم چه اشکالی داره؟

موردی که هست اینه که این کار زمان زیادی از شما میگره و اگه رقیب جدی توی فضای انلاین دارید احتمالا توی زمان به نتیجه رسیدن کارتون تاثیر جدی داره!

با در نظر گرفتن موارد بالا بررسی کنید که کدوم روش برای شما مناسب تر هست؟

 

خلاصه دوم

برای برنامه ریزی سایت لازم هست که کارهایی که قرار هست انجام بدید مشخص کنید. بعد روش انجامش رو مشخص کنید و بررسی کنید که با شرایط فعلی که دارید بهترین و سریع ترین روش انجام کار کدوم هست.

 

اقدام و نتیجه

مهم ترین کاری که باید انجام بدید اقدام کردن هست. حرف زدن خیلی راحته ! ما اکثرا آدم هایی هستیم که حرف میزنیم ولی اقدام نمیکنیم. معمولا برای اقدام نکردن دلایل محکمه پسندی هم داریم که به هرکسی بگیم قطعه به ما میگه حق با تو هست و این که اقدامی انجام نمیدی رو تایید میکنه.

ولی تنها کسی که این دلایل و بهنونه ها رو نه قبول میکنه و نه باید هم قبول کنه خودتی ! تو میدونی با وجود تمام مشکلات ولی ما انسان ها ماشین حل مشکلیم! تو میدونی که تا الان بار ها و بار ها توی زندگی به مشکلات کوچک و بزرگی بر خوردی که حل شده.

من به شما قول میدم که هر مشکلی اگه از بار فشارش شونه خالی نکنید حل خواهد شد. و تنها یه مسئله هست که ما نمیتونیم کاری براش انجام بدیم اونم مرگ هست!

پس تا قبل از این که به مسئله مرگ دچار نشدیم مسائل زندگی رو با اقدامات و استمرار حل کنیم و در نتیجه ی کارهایی که انجام میدیم:

نتیجه

درآمد خیلی خوب

فرض کنید روزانه ۱۰ هزار نفر از سایت شما بازدید میکنن و از این ده هزار نفر در روز ۱۰۰ نفر از محصول ۵۰ هزارتومانی شما خرید میکنن. این یعنی فروش روزانه پنج میلیون تومان!

یعنی اگه بتونیم این عدد رو توی ماه حفظ کنیم میشه ماهی ۱۵۰ میلیون تومان!

این عددی که اینجا نوشتم عدد بزرگ و دور از دسترسی نیست. این عدد رو شاید توی کمتر مغازه فیزیکی بشه به راحتی راجع بهش حرف زد و آرزو کرد.

ولی رسیدن به این عدد و حتی عدد های بزرگ تر نیازمند تلاش هست و نباید خیال کنیم که یه شبه سایت ما به درآمد میرسیه.

شهرت

اگه توی دنیای واقعی یه آدم خوب باشید دیگران شما رو به چند نفر معرفی میکنن. ولی اگه توی فضای آنلاین آدم خوب درستی باشید دیگران شما رو به ده ها هزار نفر دیگه معرفی میکنن. و این باعث شناخته شدن شما میشه و هم روی درآمد و هم روی اعتبار اجتماعی شما تاثیر مثبت میذاره.

خستگی فیزیکی کمتر

قبلا دلیل این که شغل برنامه نویسی رو دوست داشتم این بود که فقط پشت میز میشینی و اینور اونور رفتن نداره. بعدا متوجه شدم که خستگی که فکر آدم دچارش میشه خیلی از خستگی فیزیکی بدتر هست. الان روزانه کارهایی فیزیکی انجام میدم که ذهنم هم استراحت کنه!

ولی به هر حال یکی از مزیت داشتن کسب و کار آنلاین این هست که درگیری کار های فیزیکی اون کم هست و شاید برای افراد درونگرا شغل مناسبی باشه.

ولی باور کنید این کار مناسب تنبلا نیست.

خلاصه کل

اول راجع به کاری که میخواید انجام بدین فکر کنید. آیا یه هوس لحظه ای اومده سراغتون یا واقعا قصد دارین ۲۰ سال آینده توی این کار بمونید؟ اگه حاضرید ۲۰ سال این کار رو انجام بدین به دنیای آنلاین خوش آمدین!

دقیقا برنامه ریزی کنید. به خودتون بیش از حد فشار نیارید و توی برنامه هاتون واقع بین باشید. نذارید جوگیری لحظه ای آینده و اعتماد بنفستون رو خراب کنه. مرحله به مرحله کارها رو از آسون به سخت برنامه ریزی کنید.

عجله نداشته باشین ولی کارها رو سریع انجام بدین. شما یه شبه به درآمد و موفقیت نمی رسین موفقیت سایت توی استمرار داشتنه نه توی عجله کردن.

و مهم ترین سرمایه شما خودتون هستید. خودتون رو دوست داشته باشید. به خودتون احترام بذارید و هیچ وقت از خودتون ناامید نشوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 8 =